{"id":30,"date":"2024-01-24T21:56:55","date_gmt":"2024-01-24T21:56:55","guid":{"rendered":"https:\/\/2023.minorpublicstack.amsterdam\/?page_id=30"},"modified":"2024-03-27T15:35:34","modified_gmt":"2024-03-27T15:35:34","slug":"beckn","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/2023.minorpublicstack.amsterdam\/beckn\/","title":{"rendered":"Beckn Protocol"},"content":{"rendered":"
[vc_row][vc_column][vc_column_text]Het Beckn Protocol fungeert als een soort handleiding voor digitale netwerken. <\/span>Deze netwerken zijn gedecentraliseerd, wat betekent dat ze niet afhangen van \u00e9\u00e9n persoon of organisatie. Het Beckn Protocol maakt het mogelijk voor verschillende soorten bedrijven en overheden om samen te werken en digitale netwerken te bouwen. Hierdoor kunnen ze gemakkelijk informatie delen en zaken doen in verschillende gebieden zoals online winkelen, transport, energie en meer. De mogelijkheden zijn heel groot, waardoor het protocol flexibel en veelzijdig is voor allerlei soorten activiteiten.<\/span>[\/vc_column_text][\/vc_column][\/vc_row][vc_row][vc_column width=”1\/2″][vc_column_text]\r\n

Donny, Elias en Luuk<\/span><\/h2>\r\nVerbinden, dat is wat we met HomeBridge willen doen in de Haarlemmerbuurt. Een online plek waarmee de vindbaarheid van ondernemers wordt vergroot, is wat nodig is in de buurt. \u201cDe app moet datgene bevatten waardoor consumenten normaliter naar de winkel zouden gaan\u201d, vertelde Joost Baars van Boekhandel De Dolfijn op de Haarlemmerdijk. \u201cJe moet voorkomen dat dit pand een heel duur magazijn wordt.\u201d<\/span>\r\n\r\n \r\n\r\nKern van zijn verhaal en hetgeen wat andere ondernemers ons vertelden, was dat zij als kleine, lokale winkeliers weinig tijd en middelen hebben om ook online te gaan ondernemen. Bovendien hechten ze veel waarde aan contact met de klant. Andersom is dat ook nodig; de Haarlemmerbuurt is voor Amsterdamse begrippen een relatief eenzame buurt.<\/span>\r\n\r\n \r\n\r\nDoel van HomeBridge is dan ook om ondernemers, consumenten en bezorgers in verbinding te brengen met elkaar, om zo de sociale cohesie te bevorderen en de lokale economie via die weg te stimuleren. Alle drie de groepen maken gebruik van dezelfde app, waarbinnen zij alle drie een eigen omgeving hebben.\u00a0<\/span>\r\n\r\n \r\n\r\nOndernemers kunnen hun producten in de app aanbieden, maar kunnen via de app ook meer zichtbaarheid cre\u00ebren. Zo is een op TikTok gebaseerde slideshow ge\u00efntegreerd waar consumenten doorheen kunnen scrollen, om zo nieuwe winkels te ontdekken. Consumenten kunnen via de app bestellen, maar worden ook gestimuleerd naar de winkel toe te gaan. Zo kunnen zij zien hoe ver een winkel van hun locatie is verwijderd. Bestellen ze toch, dan wordt de bezorging verzorgd door een fietskoerier.\u00a0<\/span>\r\n\r\n \r\n\r\nAlle drie de groepen kunnen communiceren met elkaar via een chatfunctie. Consumenten kunnen middels een pop-up bovendien aangeven of zij tevreden zijn over de bezorging en het product. In het geval zij ontevreden zijn, kunnen zij eerst proberen er met de ondernemer of bezorger zelf uit te komen. Lukt dat niet, dan kan de eigenaar tussenbeide komen.<\/span>\r\n\r\n \r\n\r\nDe eigenaar van HomeBridge wordt de ondernemersvereniging in de Haarlemmerbuurt, die opgaat in een stichting. Zij heeft voornamelijk een co\u00f6rdinerende rol en kan relatief weinig macht uitoefenen. De stichting vraagt subsidies en eventueel een lening aan bij de gemeente Amsterdam, waarmee de opstartkosten worden gefinancierd. Lopende kosten worden opgevangen door een contributie die ondernemers betalen. Zij worden op basis van omzet in drie klassen verdeeld. Per klasse wordt de contributie hoger, waardoor de grootste ondernemers het meest betalen.<\/span>\r\n\r\n \r\n\r\nHet principe van het Beckn-protocol wordt vooral gewaarborgd door de eigenaar relatief weinig macht te geven en alleen in uiterste gevallen te laten interveni\u00ebren. De publieke waarden zijn voornamelijk gewaarborgd door de vrijblijvendheid van het gebruik en het gebrek aan winstafroming voor ondernemers en bezorgers. Ook is er geen sprake van onnodige gegevensopslag. Zo wordt in het geval van consumenten alleen de naam opgeslagen. Bij het aanmaken van een account zullen ook andere gegevens worden opgeslagen, puur en alleen zodat deze herhaald kunnen worden bij een nieuwe bestelling. De klant wordt hiervan duidelijk op de hoogte gesteld bij het aanmaken van een account.<\/span>\r\n\r\n \r\n\r\nConsumenten hoeven niet per se een account aan te maken, ondernemers en bezorgers uiteraard wel. Voor hen is het netwerk simpelweg ook hun baan en dus zullen zij alle gegevens moeten verstrekken die ook elke andere werknemer wettelijk dient door te geven. Ook deze worden bewaard door de ondernemersvereniging.<\/span>[\/vc_column_text][\/vc_column][vc_column width=”1\/2″][vc_gutenberg]\r\n