YouTube versus PeerTube
Tijdens de minor zijn we ook dieper gedoken in de ethische alternatieven voor de platforms van big tech. Een voorbeeld van zo’n ethisch alternatief is PeerTube, dat vergeleken kan worden met YouTube. Juist die vergelijking hebben wij dan afgelopen periode moeten maken. In teams van vier of vijf personen hebben we de stakeholders van YouTube en PeerTube in kaart gebracht, waaruit al bleek dat er grote verschillen bestaan tussen beiden. Daar heeft elk team op eigen wijze op voortgebouwd, door bijvoorbeeld de positieve en negatieve (economische) gevolgen van beide platformen te analyseren en dieper in te gaan op de back-end werking van PeerTube. Het uiteindelijke doel: een verbetering aanbrengen van PeerTube, zodat het platform kwalitatief beter wordt.
Fabian, Loubna en Donny en Joël
In blok 1 hebben we gewerkt aan het PeerTube vs YouTube opdracht. We hebben samen de gevolgen van YouTube en PeerTube onderzocht. YouTube is aantrekkelijker, maar heeft ook negatieve invloeden. PeerTube daarentegen, is nog onbekend maar wel milieuvriendelijker. We stelden voor om PeerTube te verbeteren. Als oplossing hebben we dat onder andere de User-Interface op dit moment nog te simpel is en niet helemaal geschikt is voor elke gebruiker. Ook kan het helpen bij het verbeteren van PeerTube door de privacy van gebruikers te waarborgen. PeerTube kan ook profiteren van een verbeterde gebruikerservaring. Met PeerTube kunnen wij ook vergelijkbare functies toepassen die ook worden gebruikt op YouTube, zoals het beheren van reacties op video’s. Ook kan het handig zijn om reacties te bekijken, goedkeuren of afwijzen, en zelfs ongewenste reacties verwijderen als content creator. Op die manier kun je de interactie met de kijkers beheren en een positieve community- ervaring creëren.
Denzel, Krishana, Maud, Thomas en Zaid
In onze analyse van PeerTube en YouTube hebben we ons gericht op de balans tussen de privacy van gebruikers en functionaliteit. Uit onze studie bleek dat YouTube, ondanks het grotere bereik en populariteit, tekortschiet in privacyaspecten, terwijl PeerTube sterk is in decentralisatie en privacy van gebruikers. Als oplossing hebben we een hybride model voorgesteld waar de contentmakers de spil zijn en de sterke punten van beide platforms worden gecombineerd. Dat maakt PeerTube aantrekkelijker voor zowel contentmakers als kijkers. Dit model hoopt een platform te creëren dat zowel privacyvriendelijk is als een breed bereik heeft, wat het aantrekkelijker maakt voor een groter en divers publiek.
Wijnand, Fayaaz, Thom, Luuk en Tejo
Voor de PeerTube versus YouTube opdracht heeft het team bestaande uit Wijnand, Luuk, Thom, Tejo en Fayaaz een verbeteringsvoorstel ingediend voor PeerTube. Het doel is om het platform laagdrempeliger te maken door de navigatie aan te passen, het logo te wijzigen, subcategorieën toe te voegen en een optioneel algoritme te implementeren. Deze aanpassingen zijn tot stand gekomen door middel van een concurrentieanalyse met YouTube, een interview met de bekende YouTuber Mark van Harten van HartdynastyHD, de economische donut en een businessmodel. Tot slot hebben we een opvallende social media post gecreëerd om de nieuwe versie van PeerTube te promoten.
Eliran, Daan, Lieve en Ikram
Samen hebben we onderzoek gedaan naar de economische gevolgen van verschillende mediaplatformen en hoe deze resultaten van elkaar verschillen. We hebben gebruikgemaakt van het model van de donuteconomie van Kate Raworth om dit visueel weer te geven. Hieruit bleek dat YouTube goed was om te netwerken en jezelf te amuseren, maar wegens de hoeveelheid content is het schadelijk voor het milieu. PeerTube heeft een minder goede gebruikerservaring, maar is door het kleinere aanbod van content minder schadelijk voor het milieu. In de opdracht hebben we ons verdiept in content creators en kijkers. Voor PeerTube hebben we aanbevelingen opgesteld over hoe zij het platform kunnen inzetten voor educatieve doeleinden en gemeenschappen.
Anouar, Juliette, Elias, Leon en Rick
In de weken van economie en design in blok 1 van deze minor hebben wij onderzoek gedaan naar PeerTube en YouTube. YouTube is natuurlijk erg bekend, maar PeerTube was dat voor ons nog niet. Wij hebben in dit onderzoek een aantal methodes toegepast en werkzaamheden uitgevoerd, namelijk: een stakeholderanalyse, de ‘donut’ (een socio-economisch model), een businessmodel analyse van PeerTube, een social media post gemaakt (ter promotie van PeerTube) en de Golden Circle toegepast op PeerTube. Vervolgens hebben wij een aanbeveling geschreven voor PeerTube. Dit document presenteert een analyse en vergelijking tussen PeerTube en YouTube, met aandacht voor verschillende benaderingen van contentdistributie, stakeholdermanagement en de principes van de donuteconomie. Wij benadrukken de noodzaak om PeerTube’s gebruikersinterface en zoekfuncties te verbeteren om het platform aantrekkelijker te maken voor een breder publiek. Wij stellen ook voor om de community meer te betrekken bij de ontwikkeling en het beheer van het platform. De vergelijking en aanbevelingen zijn bedoeld om PeerTube te helpen groeien en een alternatief te bieden voor de commerciële en gecentraliseerde aanpak van YouTube, met de nadruk op privacy van gebruikers, transparantie en een duurzamere digitale omgeving.